Kdaj je treba namestiti zimske pnevmatike?
Po zakonu je v Sloveniji obvezno imeti zimske pnevmatike od 15. novembra do 15. marca. V tem obdobju moramo voziti s pnevmatikami, ki zagotavljajo varnost in oprijem v zimskih razmerah, saj so sneg, poledica in mraz lahko izjemno nevarni. Čeprav so zimske pnevmatike obvezne v omenjenem obdobju, jih moramo uporabiti tudi zunaj teh datumsko določenih meja, kadar je na cesti sneg, led ali poledica. Neupoštevanje tega pravila poleg tveganja za nesrečo prinaša tudi globo.
V Sloveniji se voznik, ki na vozilu nima ustrezne zimske opreme, po zakonu kaznuje z globo 40 evrov. Če pa je zaradi prekrška onemogočen promet, se voznik kaznuje z globo 500 evrov in petimi kazenskimi točkami. Kazen v višini 200 evrov lahko voznika doleti tudi, če zasneženega vozila pred začetkom vožnje ne očisti. Če pa voznik ne upošteva prometne signalizacije o zimskih razmerah in prepovedi vožnje, pa je globa 300 evrov. V primeru pravnih oseb je globa za voznika 1.000 evrov, za odgovorno osebo pa 120 evrov.
Zakaj so zimske pnevmatike nujne?
Zimske pnevmatike imajo posebno gumeno zmes, ki ostane mehka in prožna tudi pri nizkih temperaturah (pod 7 °C), kar omogoča boljši oprijem na cestišču. Poleg tega imajo globlji profil in poseben lamelni vzorec, ki učinkoviteje odvaja vodo in sneg ter izboljšuje oprijem na spolzkih površinah.
Minimalna zakonska globina profila je 3 mm, čeprav strokovnjaki priporočajo vsaj 4 mm, saj se z zmanjšano globino oprijem pnevmatike poslabša.
Kaj pomenijo oznake na pnevmatikah?
Na pnevmatikah najdemo oznake, ki nam povedo o njihovih lastnostih. Oznaka “M+S” (blato in sneg) nakazuje, da je pnevmatika primerna za zimske razmere, simbol snežinke v gorah (3PMSF) pa pomeni, da je prestala teste zmogljivosti na snegu. Poleg teh oznak so na pnevmatikah navedene tudi dimenzije (na primer 205/55 R16), hitrostni razred in nosilnost, kar je pomembno pri izbiri prave pnevmatike.
Razlike med letnimi in zimskimi pnevmatikami pri zaviranju
Ko zaviramo na mrzli ali zasneženi podlagi, je zimska pnevmatika neprecenljiva. Letne pnevmatike se pri nizkih temperaturah strdijo in izgubijo oprijem, zato se zavorna pot znatno podaljša. Na poledici ali snegu se razlika še poveča – letne pnevmatike skorajda ne zagotavljajo oprijema, kar lahko povzroči nevarne zdrse. Zimske pnevmatike so zasnovane za delovanje v hladnih razmerah, kjer zagotavljajo boljši nadzor, stabilnost in krajšo zavorno pot.
Staranje in obraba pnevmatik: Kako pogosto jih je treba zamenjati?
Še do nedavnega je veljala formula 4X4X4, torej naj bodo na vozilu 4 enake pnevmatike, ki naj imajo vsaj 4 mm profila in ki jih je treba menjati na 4 leta. Nove smernice pravijo, da jih lahko uporabljamo tudi 6, a nikakor več kot 10 let.
Pnevmatike se obrabljajo ne samo zaradi uporabe, temveč tudi zaradi staranja materiala. Ne glede na stanje profila jih je treba zamenjati po 6 do 10 letih, saj guma sčasoma postane trša, manj prožna in izgubi oprijem. V procesu staranja, imenovanem preperelost, se na pnevmatikah pojavijo majhne razpoke, še posebej na bočnici. Stare pnevmatike tako niso več varne za uporabo, tudi če so bile malo vožene.
Kako prepoznamo starost pnevmatike?
Starost pnevmatike lahko preverimo z oznako DOT, ki se nahaja na boku pnevmatike. Zadnje štiri številke označujejo teden in leto izdelave (na primer DOT 1121 pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 11. tednu leta 2021). Če so pnevmatike stare več kot 6 let, je priporočljivo, da jih vulkanizer pregleda, po 10 letih pa je menjava nujna, ne glede na obrabo.
Vožnja po snegu: praktični nasveti
V zimskih razmerah je pomembno voziti previdno in povečati varnostno razdaljo, saj se zavorna pot podaljša. Ne pozabite na snežne verige, še posebej v gorskih območjih, kjer so v nekaterih situacijah obvezne. Vedno vozite z občutkom in se izogibajte nenadnim spremembam hitrosti ali smeri.
Podrobnejše informacije so na voljo tudi na strani Javne agencije RS za varnost prometa.
Kako so se obnesle pnevmatike na testiranjih, lahko preverite na strani AMZS.
Urednica portala MojPrihranek.si