Izognite se pastem črnega petka

Close up shot of a laptop beside discount tags
Foto: Max Fischer iz Pexels

Opozorila in praktični nasveti za starejše

Črni petek (Black Friday) je postal eden največjih nakupovalnih dogodkov leta, ki obljublja izjemne popuste in velike prihranke. Sledi mu t.i. Cyber Monday (spletni ali kibernetski ponedeljek), ki prinaša nižje cene pri nakupih prek spleta.

A prav v tem času se poveča tudi število tveganj: od zavajajočih oglasov do spletnih prevar, skritih stroškov in lažnih popustov. Predvsem starejši so zaradi manjše spletne rutiniranosti pogosto še posebej ranljivi. Da bodo vaši nakupi varni in premišljeni, vam predstavljamo ključna opozorila in nasvete, kako se izogniti pastem črnega petka in spletnega ponedeljka.

1Ne nasedajte “neverjetnim popustom”

Na črni petek se pojavi ogromno oglasov, ki ponujajo 70 %, 80 % ali celo 90 % popusta. A včasih gre le za preoblečene cene – trgovci pred popusti dvignejo redne cene, da popust izgleda večji.

Bodite pozorni na:

  • primerjavo cen pri več trgovcih, naj bo spletna ali v fizičnih trgovinah,
  • zgodovino cen (številni portali jo prikazujejo),
  • izdelke, ki jih sicer sploh ne potrebujete, a so ‘zelo znižani’.

Nasvet: Pred črnim petkom si zapišite, katere izdelke res potrebujete in kakšne so njihove običajne cene.

2Pazite na spletne prevare in lažne trgovine

V času popustov se množično širijo lažne spletne trgovine, ki ponujajo prelepe cene in zahtevajo takojšnje plačilo. Pogosto pošiljke nikoli ne prispejo, ali pa so izdelki slabe kakovosti in neprimerni za uporabo.

Kako prepoznati prevaro:

  • spletna stran nima kontaktnih podatkov (naslov, telefon),
  • ni mogoče plačati po povzetju,
  • spletni naslov vsebuje čudne črke ali številke,
  • ocene so sumljivo popolne ali pa jih sploh ni.

Nasvet: Kupujte pri preverjenih trgovcih ali spletnih mestih, ki jih že poznate.

3Bodite previdni pri plačilih

Spletne goljufije pogosto ciljajo na bančne podatke in številke kreditnih kartic.

Za varno nakupovanje:

  • vedno preverite, ali ima spletna stran oznako https:// in ključavnico pri naslovu,
  • uporabljajte varno geslo, ki ga ne uporabljate nikjer drugje,
  • izogibajte se plačilom prek povezav, ki ste jih prejeli po e-pošti ali SMS-u,
  • raje uporabite kartico z omejitvijo ali posebno predplačniško kartico za spletne nakupe.

4Pazite na skrite stroške

Nekateri izdelki so res poceni, dokler ne pridete do zaključka nakupa. Pogosti skriti stroški so:

  • visoka poštnina,
  • draga dostava iz tujine,
  • dodatni stroški vračila,
  • carina in DDV, če naročate izven EU.

Nasvet: Preverite skupno ceno preden potrdite nakup.

5Bodite previdni pri ‘zadnjih kosih’ in ‘omejeni ponudbi’

Zavajajoča obvestila o zadnjih kosih ustvarjajo občutek nuje. Kupec se pogosto zaradi tega odloči hitreje, kot bi si želeli. Ne hitite. Če je izdelek res dober in pomemben, si vzemite čas, da preverite:

  • ceno pri drugih trgovcih,
  • ali izdelek sploh potrebujete,
  • ocene drugih kupcev.

6Preverite možnosti vračila in reklamacij

Pri cenejših nakupih se pogosto pozabi na vprašanje, kaj se zgodi če izdelek ne bo ustrezal.

Pred nakupom preverite:

  • ali je vračilo brezplačno,
  • kako dolgo traja rok za vračilo (spletni nakupi imajo vsaj 14 dni),
  • ali je trgovec sploh preverjen in ima jasno politiko vračil.

7Ne dovolite, da vas prepričajo vsiljivi oglasi

Na črni petek nas oglasi dobesedno zasipajo, predvsem na Facebooku, Instagramu in prek e-pošte. Pogosto ciljajo prav na starejše.

Nasveti za varno uporabo interneta:

  • ne klikajte sumljivih oglasov,
  • ne vpisujte osebnih podatkov v obrazce, ki jih niste naročili,
  • e-pošto z “neponovljivimi ponudbami” raje zbrišite.

8Zanašajte se na preverjene vire – in na svoje občutke

Če se vam neka ponudba zdi sumljiva ali preveč dobra, da bi bila resnična, se preprosto ustavite.

Pogovorite se z:

  • družinskimi člani,
  • prijatelji,
  • znanci, ki imajo izkušnje s spletnimi nakupi.

Včasih že kratek pogovor prepreči napačno odločitev.

9Nasveti Zveze potrošnikov Slovenije

Tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije opozarjajo na pasti, ki jih prinaša nakupovalna mrzlica ob črnem petku in spletnem ponedeljku. Spodaj na kratko povzemamo njihovih 11 priporočil:

  1. Naredite seznam želja – Vnaprej določite, kaj res potrebujete, da se izognete impulzivnim nakupom.
  2. Naročite se na e-novice – Trgovci popuste pogosto sporočajo prej, a ne dovolite, da vas to zavede v nepotreben nakup.
  3. Osredotočite se na ceno, ne na popust – Preverite, kakšna je bila cena pred akcijo, in primerjajte ponudbe.
  4. Ne sledite samo znamki – Veliko izdelkov manj znanih znamk ponuja dobro razmerje med kakovostjo in ceno.
  5. Preverite ocene izdelkov – Preberite vsebino ocen, ne zanašajte se le na število zvezdic.
  6. Preberite splošne pogoje – Pozorni bodite na stroške dostave, vračila, DDV in garancijo.
  7. Pazite pri nakupih zunaj EU – Pričakujte lahko dodatne stroške ter slabše urejeno garancijo.
  8. Ne nasedajte navideznim popustom – Trgovec mora prikazati najnižjo ceno zadnjih 30 dni.
  9. Izogibajte se spletnim prevaram – Preverite, ali je trgovina verodostojna; ne klikajte sumljivih povezav.
  10. Preverite dostavljen izdelek – Takoj ob prejemu preverite skladnost, kakovost in morebitne poškodbe.
  • Če takoj opazite težavo, takoj zavrnite paket.
  • Če težavo opazite, ko razpakirate izdelek, nemudoma stopite v stik s prodajalcem prek njegove spletne strani ali po elektronski pošti.
  • Če se prodajalec ne odzove, mu pošljite priporočeno pošto.

Svetujejo še, da si ogledamo ZPS teste izdelkov. Ti lahko pomagajo pri izbiri kakovostnih izdelkov in preverjanju realne cene. Črni petek je lahko odlična priložnost za pametne nakupe, če se ga lotimo premišljeno in previdno. Če povzamemo, bodite pozorni predvsem na lažne spletne trgovine, neobičajno visoke popuste, nenavadne načine plačila, skrite stroške in zavajajočo oglaševalsko taktiko.

Naj bo vaš črni petek varen, prijeten in brez težav. Naj vas vodita zdrav razum in miren tempo – popusti bodo še vedno tam, ko boste pripravljeni nakup opraviti. Če pa se pojavijo dvomi, je vedno boljše reči: “Hvala, ne bom,” kot pa tvegati izgubo denarja ali osebnih podatkov.

Nadja Jurca

Urednica portala MojPrihranek.si

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.