Fotografija je zapis svetlobe na medij (npr. film ali čip). Svetloba pride na medij skozi objektiv, ki ima poleg vseh leč še luknjo, ki se jo veča ali manjša in tako določa, koliko svetlobe bo prišlo na fotografski medij. Ta spreminjajoča se luknja se imenuje zaslonka. Narejena je iz premičnih lamel. Princip je podoben kot pri očesni zenici. Več kot je svetlobe, bolj je zenica zaprta. Manj kot je svetlobe, bolj je zenica odprta.
Namig: za povečavo kliknite na sliko
Torej, imamo zaslonko skozi katero pride svetloba v fotoaparat. Potrebujemo še čas osvetlitve, ki določa koliko časa bo svetloba prihajala (skozi zaslonko) na medij. Gre za premosorazmerni sistem. Bolj kot je zaslonka odprta, hitreje bo svetloba prišla na medij. Bolj kot je zaprta, več časa bo potrebnega za ustrezno osvetlitev medija.
Kolega mi je zadnjič povedal odlično primerjavo. Če je kozarec medij in je voda svetloba, pipa pa zaslonka, bo nekako takole: bolj kot bomo odprli pipo (zaslonko), več vode (svetlobe) bo steklo skoznjo, prej bo kozarec (medij) poln. Ali tudi: imate en liter vode v steklenici za vino (zaslonka 2cm) in en liter v loncu za kuhanje (zaslonka 30cm). Če obe posodi hkrati obrnete – katera bo prej prazna? Še en primer: če pogled usmerite na neki predmet z odprtimi očmi, ga boste zelo hitro izostrili (sfokusirali), če pa boste gledali isti predmet s priprtimi očmi, boste potrebovali malo več časa, da ga boste dobro videli.
Posvetimo se še nekaterim tehničnim podatkom. Zaslonke delimo glede na njihovo odprtost oz. zaprtost – od f1 do f45 (lahko celo še večje oziroma še manjše). Če pogledamo standardni 50mm objektiv (ki se šteje za normalni objektiv še iz časov filma), na katerem se je odprtost zaslonke še lahko ročno določala, na njem navadno piše: f1.4, f2, f2.8, f4, f5,6, f8, f11, f16 (f1.4 je najbolj odprta in f16 je najbolj zaprta).
Kaj pa časi osvetlitve? Če vzamemo nekje iz omare starejši fotoaparat, ki ima na vrhu vrtljivi gumb, kjer so napisani časi, piše nekako takole: B, 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000. Te številke pomenijo delčke sekunde. Sodobni fotoaparati imajo te osnovne čase (in tudi odprtost zaslonke) razdeljene še na polovice oziroma tretjine, kar pripomore k zelo natančnim osvetlitvam medija.
Kaj to pomeni v praksi? Če hočete fotografirati nogometno tekmo in imeti ostre nezabrisane posnetke, boste potrebovali čas vsaj 1/500s. In če imate teleobjektiv z zaslonko 2,8 in fotografirate pod žarometi, bo potreben tudi visoki ISO (standard za občutljivost medija, da ne bo posnetek stresen). Po drugi strani pa boste v istih pogojih na koncu tekme fotografirali zmagovalno ekipo – eno gasilsko fotografijo pač – in boste v istih pogojih uporabili širokokotni objektiv, zaslonko zaprli na 5,6 ali 8 in s tem tudi podaljšali čas osvetlitve na 1/125s ali 1/60s. Torej, zaslonka 2,8 (kar je relativno velika zaslonka) in čas 1/500, je premosorazmerno z zaslonko 8 pri 1/60s.
Z izbiro velikosti zaslonke se pojavi še ena zanimivost. Gre za območje, kjer je fotografija ostra – globinska ostrina. Primer: 50mm objektiv, čas 1/250, zaslonka 1,8, od blizu fotografirate ljubljeno osebo, izostrite na oko in pritisnete. Ostro bo samo oko, ne pa tudi nos in ušesa. Zaslonka je bila zelo odprta in čas je bil kratek, tako da je uspela priti na medij le svetloba, na točki izostritve (oko). Če bi fotografirali še enkrat, zaprli zaslonko na 8 in temu primerno zmanjšali čas ter in povišali ISO, bosta ostra tudi uho in nos. Medij je sprejel več svetlobe in odtis je »bolj globok«.
Pri odprtih zaslonkah se pojavi še problem kontrastov in ostrine, ki se lahko med seboj bolj prelivajo. Zelo odprte zaslonke navadno niso optimalne za fotografijo. Gre za ekstrem in pri vsakem ekstremu je tveganje večje. Tako tudi zelo zaprte zaslonke niso optimalne. Pravijo da je povprečje še najboljše. Po drugi strani pa je ravno ekstremizem zelo zanimiv in privlačen.
Še primeri izostritve na naši babici Zlatki. Opazujte kako se s spremijanjem velikosti zaslonke spreminja ozadje:
Naslednjič: Foto abeceda: objektivi
[…] članek o tem, kaj je fotoaparat v svojem bistvu in kakšen fotoaparat zadovolji naše želje. V članku o času in zaslonki sem napisal, da je fotoaparat zatesnjena škatla, v katero preko objektiva pride svetloba in se […]